Pro mateřské školy

Při provázení se snažím v dětech vzbudit zájem, nejen svou autentickou neformálností, ale především příběhovým vyprávěním o různých druzích rostlin a živočichů. Vsázím na citlivé dětské smysly: zrak, hmat a čich,  které se velmi hodí při pozorování trichomů kopřivy, lípy nebo květů bezu, na dotek se hodí povrch řas, mechů a lišejníků. Zároveň jen ty nejcitlivější nosánky, dovedou rozpoznat vůni mezi borovým a smrkovým dřevem. 

Předškoláky obvykle provází buď pan Meduňka, který má v merku všechny nižší květiny nebo pan Modrovous, to je zase prosím odborník na stromy a keře. A o koho, že to vlastně jde:


Pan Meduňka je nižšího vzrůstu, místo vlasů má spoustu levandulových listů, na kterých mu sedí klobouk s jahodou. Brýle se mu opírají o nos a věčně chodí v pantoflích a to prosím i v zimě. Meduňka má zálibu v květinách, které hezky voní, kvetou a nebo jsou ohebné a pružné. Proto rád povídá o jahodníku, ostružinách, ale třeba i o kosatci a sítině. Také ví, jaké rostliny jsou léčivé a jaké jedovaté a kde je v lese voda (studánky, jezírko, potok, louže, bahno). Kamarádí se s ptáky, šneky, slimáky a pulci ryb a žab.

Pan Modrovous je vzhledově pravý opak Meduňky vysoký, bez klobouku a brýlí, za to ale obrostlý lišejníkem a místo chlupů na nohou má mech. Chodí bos a neustále bafá z fajfky. Vyzná se ve stromech, snadno díky listům od sebe rozpozná 2 druhy líp, 3 druhy dubů a 3 druhy javorů. Podle šišek zase ví, jestli jde o borovici, smrk nebo modřín. Záleží mu na tom, aby všechny stromy v lese byly spokojení a zbytečně se nekácely. To se pak neváhá s lesáky dohadovat a samotné stromy bránit všemožnými způsoby. Z živočichů jsou mu nejblíž sovy, netopýři a kuny, ale rád si popovídá i s tesaříky nebo roháči.      


Tato exkurze je vedená po rovině a příběh je vyprávěn na jedné hlavní lokalitě, kde probíhá většina programu.